Amenzi majorate cu până la 400% pentru nerespectarea prevederilor legale specifice domeniului de performanță energetică a clădirilor

0
2

Ordinului Auditorilor Energetici din România (OAER) și Asociația Inginerilor de Instalații din România (AIIR) reamintesc tuturor factorilor implicați că, în conformitate cu legea 238/2024, publicată în Monitorul Oficial la 25 iulie 2024, amenzile contravenționale pentru nerespectarea prevederilor legale specifice domeniului de performanță energetică a clădirilor s-au majorat cu până la 400%.

 

PROBLEME FRECVENT IDENTIFICATE

 

Deși legea 372 republicată, cu modificările și completările ulterioare, este suficient de clară în privința situațiilor în care Inspectoratele județene de Stat în Construcții și Inspectoratul de Stat în Construcții din Municipiul București trebuie să acorde contravenții, există încă foarte multe cazuri contravenționale în sectorul construcțiilor cauzate de lipsa reală de supraveghere a pieței serviciilor legate de performanță energetică a clădirilor:

  • unii auditorii energetici emit certificate și elaborează rapoarte de audit energetic sau rapoarte NZEB care nu respectă reglementările tehnice, în mod special Mc001-2022, documentele tehnice întocmite conținând date și informații incomplete și/sau eronate,
  • există și cazuri în care auditorii energetici întocmesc și eliberează certificate și/sau rapoarte de audit energetic, precum și rapoarte de conformare NZEB, pentru care auditorul energetic pentru clădiri nu are competențe de elaborare, semnare și ștampilare, conform prevederilor legale în vigoare,
  • anumiți investitori nu solicită proiectanților realizarea studiul SRE, respectiv nu solicită auditorilor raportul NZEB, argumentând că aceste documente nu sunt menționate explicit sau chiar deloc în certificatul de urbanism,
  • cea mai mare parte dintre proprietarii/administratorii categoriilor de clădiri de interes și de utilitate publică cu suprafața utilă totală de peste 250m2, inclusiv clădiri care sunt frecvent vizitate de public, nu dețin și/sau nu afișează certificatele de performanță energetică,
  • numeroși agenți imobiliari precum și agențiile de publicitate imobiliară nu precizează, în anunțurile de vânzare sau închiriere, informații din certificatul energetic cu privire la indicatorii de performanță energetică,
  • foarte multe primării dar și consilii județene emit, în cazul clădirilor noi, certificate de urbanism incomplete, fără a solicita studiul SRE și raportul de conformare NZEB,
  • sunt foarte multe cazuri în care clădiri noi se recepționează cu certificat energetic care indică neîncadrarea clădirii în categoria NZEB, fără nicio justificare oferită la momentul semnării recepției.

 

Astfel, riscul de a crea o imagine complet deformată din punct de vedere energetic a întregului fond de clădiri din România este imens. Iar sentimentul de neîncredere și chiar de respingere al beneficiarilor în serviciile de certificare, auditare energetică și conformare NZEB, se va amplifica.  Respectarea de către specialiști a regulilor stricte privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră va fi compromisă, la fel ca și acceptarea cu încredere de către utilizatori a criteriilor de sustenabilitate. Și în final, nimeni responsabil nu va mai putea garanta pentru succesul tranziției, așa cum o cer noile directive europene, către un sector decarbonat al clădirilor.

 

Atât OAER cât și AIIR sunt preocupate în mod constant de pregătirea profesională corespunzătoare a auditorilor energetici, a proiectanților, verificatorilor de proiecte și experților tehnici pentru instalații, urmărind funcționarea corectă a pieței de servicii privind performanța energetică a clădirilor, cu atât mai mult cu cât fondurile publice europene (atât din PNRR, inclusiv RePowerEU, dar și cele structurale) și naționale de investiții alocate pentru sectorul clădirilor noi și existente renovate vor depăși 10 miliarde de Euro pentru perioada 2024-2033.

 

Fără a asigura calitatea corespunzătoare a documentelor tehnice emise de diverșii actori din piață (certificate energetice, rapoarte de audit energetic, studii SRE, rapoarte de conformare NZEB, certificate de urbanism etc.), cheltuielile publice vor avea un randament care va frâna procesul de decarbonare a sectorului clădirilor din România și va arunca în derizoriu toată discuția despre sustenabilitate.

 

SOLUȚII PROPUSE

 

OAER și AIIR propun implementarea de urgență, cu suportul instituțiilor publice abilitate, a următoarelor soluții legale:

1-corectarea de urgență a legii 238/2024, așa cum am detaliat în Comunicatul OAER & AIIR din 25.07.2024;

2-activarea de urgență a prevederilor din legea 10/1995, cu modificările și completările ulterioare, precizate la art. 9 lit. l), m), n), o), privind atestarea tehnico-profesională și autorizarea specialiștilor care desfășoară activitate în construcții, certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care prestează servicii de proiectare și/sau consultanță în construcții, certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care execută lucrări de construcții și perfecționarea profesională continuă a specialiștilor care desfășoară activități în domeniul construcțiilor;

3-controlul mult mai riguros și intensificat al Inspectoratului de Stat în Construcții, realizat cu personal calificat în servicii de performanță energetică, asupra activității auditorilor energetici și a celorlalte categorii de specialiști din sectorul construcțiilor, folosind;

4-aplicarea contravențiilor conform legii 372 actualizate în toate cazurile de eludare a prevederilor legale, asigurând astfel și resurse financiare suplimentare necesare dezvoltării serviciilor de control al statului pentru calitatea serviciilor și construcțiilor;

5-organizarea la nivel regional a unor sesiuni de informare tehnică a angajaților din serviciile de urbanism ale primăriilor, consiliilor județene, dar și a personalului din Agențiile de Dezvoltare Regională care răspunde de întocmirea ghidurilor de finanțare și implementarea proiectelor, apelând la ajutorul Agențiilor de Dezvoltare Regională, a asociațiilor profesionale reprezentative, a universităților tehnice din domeniul de inginerie civilă și instalații, dar și a autorităților din orașele mai mari din regiune;

6-creșterea numărului de auditori energetici prin organizarea de către MDLPA, cel puțin anuală, a examenului de atestare;

7-susținerea ghișeelor unice de eficiență energetică înființate prin Ordonanța de Urgență 92/iunie 2024, de către asociațiile profesionale de profil dar și de către universitățile tehnice din domeniul de inginerie civilă și instalații;

8-multiplicarea ghișeelor unice de eficiență energetică, folosind ca model primul ghișeu unic de eficiență energetică din România înființat în 5 august 2024 prin protocolul de colaborare între Universitatea Tehnică de Construcții din București și OAER (https://www.oaer.ro/epb-one-stop-shop/);

9-utilizarea judicioasă a fondurilor publice pentru pregătirea diverșilor actori implicați în domeniul performanței energetice a clădirilor, (ex. fonduri PNRR, Componenta 5 ”Valul Renovării”, investiția I3 „Consolidarea capacității profesionale a specialiștilor și lucrătorilor în domeniul construcțiilor prin elaborarea de cursuri de formare privind eficiența energetică a construcțiilor”, conform Ordinului nr. 3659/2024 pentru aprobarea schemelor de ajutor de minimis și de stat pentru cursuri de formare de scurtă durată în domeniul eficienței energetice a cel puțin 8.000 de specialiști și lucrători din sectorul construcțiilor);

10- elaborarea corectă și coerentă a ghidurilor de finanțare din PNRR, RePowerEU și din fonduri structurale, a actelor legislative, precum și a reglementărilor tehnice, prin implicarea consistentă de către autorități a specialiștilor din asociațiile profesionale reprezentative și din universitățile tehnice din domeniul ingineriei civile și de instalații;

11-respectarea principiului neutralității tehnologice, bazată doar pe performanțe tehnice și economice, la elaborarea tuturor actele legislative și normative emise de Parlament și autorități publice.

 

CONCLUZII

 

OAER și AIIR, ca organizații care promovează inovarea și diversitatea soluțiilor existente pe piața construcțiilor, solicită autorităților statului să sprijine implementarea rapidă a soluțiilor propuse pentru a consolida domeniul performanței energetice a clădirilor. Este esențial ca legislația să fie respectată iar obiectivele naționale de decarbonare și sustenabilitate să fie îndeplinite fără a impune bariere artificiale și costuri suplimentare pentru părțile implicate.

 

Organizațiile noastre își mențin deschiderea pentru dialog și colaborare cu autoritățile și alți actori relevanți pentru îmbunătățirea cadrului legislativ în acest domeniu esențial.

 

Contact:

+40212524295,  office@oaer.ro, office@aiiro.ro

 

Președinte OAER      – Dr.ing. & ec. Cătălin-Ioan LUNGU

Președinte AIIR          – Dr.ing. Ioan-Silviu DOBOȘI

 

*          *

*

 

 

 

În conformitate cu legea 372/2005, actualizată cu legea 238/2024, cuantumul amenzilor contravenționale este în prezent cuprins între 5.000 și 20.000 lei, după cum urmează:

 

  1. cu amendă de la 5.000 lei la 7.500 lei pentru
  • nerespectarea obligației auditorului energetic pentru clădiri și respectiv a expertului tehnic atestat, de a obține de la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) codul unic de înregistrare și ulterior de a înscrie în registrul propriu de evidență a activității, documentele întocmite (certificatele de performanță energetică, rapoartele de audit energetic, și respectiv rapoartele de inspecție a sistemelor de încălzire/climatizare/ventilare),
  • nerespectarea obligației auditorului energetic pentru clădiri și respectiv a expertului tehnic atestat de a transmite, în format electronic, editabil, în termen de maximum 30 de zile de la data întocmirii, certificatele de performanță energetică, rapoartele de audit energetic și respectiv rapoartele de inspecție a sistemelor de încălzire/climatizare/ventilare,
  • nerespectarea obligației de afișare a certificatului de către proprietarii/administratorii categoriilor de clădiri de interes și de utilitate publică, inclusiv clădiri care sunt frecvent vizitate de public (spații comerciale, clădiri de învățământ, clădiri de birouri, spitale, sedii de bănci, clădiri pentru activități sportive, hoteluri, restaurante etc.) și care au o suprafață utilă totală de peste 250 m2;
  • nerespectarea obligației investitorului/proprietarului/administratorului unei clădirii/ unității de clădire, respectiv a agenților imobiliari/agențiilor de publicitate imobiliară, de a preciza în anunțurile de vânzare sau închiriere, informații din certificat cu privire la indicatorii de performanță energetică,

 

  1. cu amendă de la 7.500 lei la 10.000 lei pentru
  • transmiterea de date și informații incomplete și/sau eronate în certificatele de performanță energetică, rapoartele de audit energetic, și respectiv rapoartele de inspecție a sistemelor de încălzire/climatizare/ventilare,
  • neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor dispuse de Inspectoratul de Stat în Construcții – I.S.C. la controlul anterior,
  • nerealizarea de către investitori, doar în cazul clădirilor noi, a studiului privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic și al mediului înconjurător a utilizării sistemelor alternative de înaltă eficiență (denumit pe scurt studiu SRE), dar și a raportului de conformare NZEB, care să ateste încadrarea consumului total de energie primară în nivelurile prevăzute în Metodologia de Calcul al Performanței Energetice a Clădirilor (reglementarea tehnică Mc001-2022),
  • nerespectarea de către auditorii energetici [n.a. și experții tehnici], în măsurile recomandate în documentele tehnice emise, a prevederilor privind cerințele minime de performanță energetică la nivelul clădirii/unității de clădire/ elementului/elementelor de anvelopă care face/fac parte din clădire și are/au un impact semnificativ asupra performanței energetice a clădirii renovate în scopul creșterii performanței energetice globale a acesteia,
  • nerespectarea de către experții tehnici [n.a. și auditorii energetici], în măsurile recomandate în rapoartele de inspecție, a cerințelor referitoare la sistemele tehnice ale clădirilor prevăzute în reglementările tehnice specifice, în vigoare la data întocmirii proiectelor, cu privire la performanța energetică globală, instalarea corectă, dimensionarea, reglarea și controlul sistemelor de sistemelor de încălzire, răcire, preparare a apei calde menajere, ventilare, iluminat interior, automatizare și control, generare de energie electrică in situ sau orice combinație fezabilă tehnic și economic a acestor sisteme.

 

  1. cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru
  • întocmirea și eliberarea de certificate și/sau rapoarte de audit energetic, precum și rapoarte de inspecție, pentru care auditorul energetic pentru clădiri și, respectiv, expertul tehnic atestat nu au competențe de elaborare, semnare și ștampilare, conform prevederilor legale în vigoare;

 

Legea 372/2005, prevede și că MDLPA, poate dispune, ca sancțiune complementară, suspendarea dreptului de practică al auditorilor energetici pentru clădiri, respectiv al experților tehnici sancționați contravențional, pentru o perioadă cuprinsă între 12 luni și 24 de luni, proporțional cu nivelul amenzilor aplicate și în funcție de natura și gravitatea faptei, dacă auditorii energetici sau experții tehnici transmit date și informații incomplete și/sau eronate în documentele elaborate sau dacă aceștia întocmesc și eliberează certificate și/sau rapoarte de audit energetic, precum și rapoarte de inspecție, pentru care auditorul, respectiv, expertul tehnic atestat nu au competențe de elaborare, semnare și ștampilare, conform prevederilor legale în vigoare.

 

De asemenea emiterea certificatului de urbanism de către primării sau consilii județene, în vederea obținerii autorizației de construire, fără a solicita în cazul clădirilor noi atât studiul SRE cât și a raportul de conformare NZEB, se consideră certificat de urbanism incomplet, constituie contravenție și se sancționează de la 5.000 lei la 30.000 lei, conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. h) și alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare.