„Balul Însuraților” din Reghin: Toxiinfecția alimentară și influențele politice care ar putea distruge ancheta
Incidentul alimentar de la „Balul Însuraților” din Reghin, desfășurat pe 8 februarie 2025, a stârnit un val de indignare nu doar din cauza toxiinfecției alimentare care a afectat 37 de persoane, dar și din cauza implicării unui clan politic cu legături profund înrădăcinate în județul Mureș. Pe lângă gravitatea incidentului sanitar, ancheta privind acest scandal a fost grav compromisă de influența politică a familiei Gliga, aflată în fruntea PSD Mureș. Aceste legături politice au fost folosite pentru a minimiza amploarea scandalului, protejând interesele familiei și ale celor implicați. În acest context, investigația riscă să fie ascunsă sub un covor al protecției politice, iar sănătatea publică este pusă în pericol.
Rezultatele analizelor: Alimente contaminate și riscuri majore pentru sănătatea publică
Pe 12 februarie 2025, DSVSA Mureș a publicat un comunicat oficial în care anunța că, după ce au fost prelevate 13 probe din alimentele și băuturile servite la eveniment, s-a descoperit că unul dintre produsele servite – brânza frământată – a fost contaminat cu Stafilococ coagulazo-pozitiv, un agent patogen care poate provoca toxiinfecții alimentare severe. Conform comunicatului, simptomele apărute la aproximativ 37 de participanți, care au suferit de greață, vărsături și amețeli, erau direct legate de această contaminare.
De asemenea, Direcția de Sănătate Publică (DSP) Mureș, care a efectuat un control suplimentar, a identificat mai multe nereguli majore. În urma recoltării a 39 de probe din alimente, suprafețele de lucru și de pe tegumentele personalului implicat, s-au descoperit patru probe alimentare neconforme, inclusiv ciorbă ardelenească, tobă, cașcaval, cârnați, slănină și jumări. În plus, două probe recoltate de pe suprafețele de lucru conțineau Stafilococ coagulazo-pozitiv, iar bacterii coliforme erau prezente pe aceleași suprafețe. 12 probe de pe tegumentele personalului au fost, de asemenea, neconforme.
Cu toate acestea, măsurile luate de autorități au fost de o gravitate remarcabil de scăzută. Singura sancțiune aplicată a fost suspendarea activității blocului alimentar și o amendă derizorie de 25.000 de lei, o sumă aproape simbolică față de riscurile și gravitatea incidentului.
Influența politică a familiei Gliga: protejarea unui sistem corupt

În spatele acestui incident se află familia Gliga, un clan cu o influență extrem de mare în județul Mureș și în PSD. Vasile Ghiorge Gliga, tatăl deputatei și președintele PSD Mureș Dumitrița Gliga, este un condamnat penal cu o influență puternică asupra autorităților județene și a deciziilor politice. Acesta joacă un rol central în scandalul „Balul Însuraților”, iar legăturile sale politice și economice au influențat grav desfășurarea anchetei. Familia Gliga a folosit aceste relații pentru a minimiza importanța scandalului și pentru a proteja interesele proprii.
Un exemplu evident de influență politică este directorul executiv adjunct al DSVSA Mureș, dr. Lucian Goga, care este cunoscut ca un apropiat al familiei Gliga. Goga a beneficiat de o carieră susținută de PSD, fiind desemnat în diverse funcții publice, inclusiv prefect al județului Mureș și recent candidat PSD pentru primar la Sighișoara. De asemenea, comisia de control din cadrul DSVSA Mureș, responsabilă de investigarea acestui incident, a inclus membri cu legături strânse cu PSD și cu familia Gliga. Oprea Vasile Liviu, fost prefect și subprefect al județului Mureș și candidat PSD pentru primar la Reghin, este doar unul dintre exemplele de persoane care pot fi influențate de legăturile politice din județ.
Aceste legături ridică semne majore de întrebare asupra obiectivității anchetei și asupra modului în care autoritățile au gestionat criza. Este evident că autoritățile sanitare au ezitat să aplice măsuri mai severe, iar ancheta pare să fi fost manevrată pentru a proteja familia Gliga, ignorând gravitatea incidentului și pericolele pentru sănătatea publică.
Comisia de control din 14 februarie 2025: O formalitate periculoasă
Pe 14 februarie 2025, o comisie din cadrul DSVSA Mureș, formată din Nutiu Sorin, Horvat Daniel și Oprea Vasile Liviu, a efectuat un control pentru a întocmi referatul de deschidere în vederea redeschiderii unității implicate. Surse interne au confirmat că această acțiune nu a fost decât o formalitate, având în vedere legăturile politice strânse ale membrilor comisiei cu familia Gliga și PSD. Deși au fost identificate probe de contaminare gravă și nereguli flagrante în manipularea alimentelor, autoritățile par să fi urmat o procedură accelerată pentru a redeschide unitatea, fără a aplica măsuri corective reale. Aceasta ridică mari semne de întrebare asupra imparțialității procesului de anchetă.
În ciuda probelor clare de contaminare și a riscurilor semnificative pentru sănătatea publică, ancheta riscă să fie manipula pentru a proteja interesele politice și economice ale familiei Gliga. În loc să fie trasă la răspundere pentru încălcarea gravă a reglementărilor sanitare, familia Gliga se folosește de puterea sa politică pentru a evita orice consecință serioasă.
Concluzie: Familia Gliga trebuie să răspundă pentru scandalul public
Este esențial ca autoritățile să își facă datoria fără să se lase influențate de legăturile politice și să garanteze sănătatea publică. Familia Gliga, inclusiv Vasile și Dumitrița Gliga, trebuie să răspundă pentru acțiunile lor, pentru protejarea unui sistem corupt care a favorizat neregulile grave și pentru expunerea cetățenilor la un pericol real. Nu poate exista toleranță pentru minimizarea unui astfel de incident, iar autoritățile trebuie să garanteze transparența și imparțialitatea în ancheta care urmează. A venit timpul ca adevărul să iasă la lumină și pentru ca cei responsabili pentru această criză sanitară să fie trași la răspundere.