Actualul mecanism de tarifare a transportului şi distribuţiei de energie electrică, diferenţiat pe zone geografice, afectează concurenţa. Potrivit Consiliului Concurenţei (CC), acesta nu aduce beneficii consumatorilor şi nu este justificat de siguranţa sistemului energetic naţional.
La nivelul României, cele două componente ale tarifului de transport, respectiv tariful de introducere a energiei electrice în reţea şi tariful de extragere a energiei electrice din reţea, sunt reglementate diferenţiat pe zone geografice distincte. Astfel, există 7 zone geografice pentru care tariful componentei de introducere în reţea este diferit, iar pentru componenta de extragere există un număr de 8 zone pentru care se percep tarife diferite. „Un astfel de mecanism ar putea fi justificat în condiţiile în care operatorul de transport, Transelectrica, doreşte să încurajeze investiţiile în una dintre zonele prestabilite, cu scopul de a menţine siguranţa şi eficienţa reţelei pe termen lung. Analiza Consiliului Concurenţei arată, însă, că în aceste zone geografice nu au fost realizate investiţii în noi unităţi de producere/consum. Consiliul Concurenţei recomandă realizarea unor analize în vederea schimbării modelului de tarifare a activităţii de transport a energiei electrice”, se arată într-un comunicat al autorităţii de concurenţă.
Consiliul a finalizat o anchetă sectorială derulată pe piaţa energiei electrice din România. În urma acesteia, Consiliul Concurenţei recomandă introducerea unor instrumente financiare specifice acestor pieţe (de exemplu, contracte pentru diferenţă, contracte cu opţiune) care să ajute operatorii să îşi gestioneze riscurile financiare generate de eventualele neconcordanţe ce pot apărea la un moment dat între cerere şi ofertă.
Sursa puterea.ro